Whey Protein

Protein Whey Vassle protein Proteinpulver fakta

Proteiner och Proteinpulver

Vilket proteinpulver ska jag köpa

Wheyprotein och wheyproteinpulver är ett av de bästa kosttillskotten man kan ta när man tränar hårt och mycket. Whey är det protein en av de mest populära kosttillskotten världen över, speciellt för de som tar sin träning på största allvar. Kroppens upptagningsförmåga av whey, även kallat vassleprotein, är som sagt mycket snabb och lämpar sig därmed utmärkt som proteinpulver efter träningspasset då man snabbt behöver fylla på depåerna. Whey proteinulver finns i flera goda smaker att välja mellan bland annat vanilj, jordgubb och choklad. Så det är bara att välja det man tycker smakar bäst och gärna se till att få ett så rent whey pulver som möjligt. För att ta tillvara det bra med det goda,

Gäller det kombinationer av proteinpulver tex ett med snabbt upptag och långsamt för att täcka ett bredare spekrum av behov så gäller egentligen samma sak, dvs ett pulver med så mycket protein som möjligt för att få en hög effekt av just proteinet och renodla den effekten. Att hålla kontroll på sin form innebär också att hålla kontroll på kvaliteten på vad som ingår i det som ger formen. Det vill säga en varierad kost komplemmenterad med bra protein av hög kvalitet.

Proteinpulver ger mycket protein av hög kvalitet i pulverform. Proteinpulver utvinns från kompletta proteinkällor som mjölk, ost ägg och soja. Protein är ett av de livsnödvändiga näringsämnen som kroppen behöver. Tränar du hårt behöver du ett högre intag av protein för att musklerna ska kunna återhämta sig mellan träningspassen. Proteinpulver är därför ett av de mest populära och använda kosttillskotten och används av alltifrån elitidrottare till motionärer världen över. Proteinpulver är och förblir dock ett komplement till en väl balanserad kost.

Vilka effekter ger proteinpulver?

En del proteinkällor tas upp långsamt av kroppen andra tas upp snabbt, vilket leder till att proteinpulver från olika källor också kommer att ha olika effekter.

Vassleprotein (Whey) är det vanligaste, populäraste och det proteinet som vi tar upp mest utav =hög biologiskt tillgänglighet. Vassleprotein (whey) tas upp snabbt i kroppen och gör att musklerna återhämtar sig bra efter ett träningspass.

Kaseinprotein är till skillnad från whey ett protein som kroppen tar upp väldigt långsamt. Proteinpulver av med kasein fungerar effektivt för att förhindra att muskler bryts ner. Kaseinprotein är perfekt att ta innan du ska sova eftersom det ger dig ett stabilt proteinupptag under natten när cellerna repareras och kroppen görs redo för ytterligare en dag.

Allmänt om protein

Vad är protein?

Ordet protein kommer från grekiskans protos det vill säga den förste*.

*Ordet protein kommer från grekiskans protos d.v.s. "förste" antagligen inspirerad av Berzelius Proteios "första kvalitet". Ordet protein (Proteine) myntades 1838 av den holländske kemisten Gerhard Johan Mulder (1802-1880) som antagligen också inspirerats av Berzelius Proteios "Första kvalitet" och Proto d.v.s. den förste och grundläggande som i ordet proto-typ. Ursprungligen var protein dock en högst teoretisk substans som troddes vara väsentlig för livet, i och med att inga av de grundläggande proteinerna var identifierade då.

πρῶτος (prōtos, “first”)

Protein är kroppens byggstenar. De består av 20 olika aminosyror som bygger upp kroppens alla celler. För den nyfödde är 10 aminosyror nödvändiga att få till sig via kosten d.v.s. de är essentiella. Med tiden ökar den metabola kompetensen och som vuxen klarar man av att producera Arginin och Histidin själv, vilket gör att bara 8 aminosyror anses som essentiella för den vuxna personen.

Aminosyror nödvändiga för vuxna

Fenylalanin Isoleucin Leucin Lysin Metionin Treonin Tryptofan Valin

För barn är även dessa nödvändiga

Histidin Arginin

Behovet av aminosyror ökar när kroppen utsätts för infektioner eller andra påfrestningar som till exempelvis tung träning eller annat hårt kraftuttag.

Något om proteinkvaliteter och balans

De flesta proteinhaltiga livsmedel har alla aminosyror i sig. En del livsmedel har dock en annan helt annan fördelning, där det kan vara väldigt låga nivåer av en speciell aminosyra. Om livsmedlet har låga nivåer av någon essentiell aminosyra brukar man säga att det inte är fullvärdigt. Med dagens varierade kosthållning kanske det inte har så stor betydelse men det finns vetenskapliga indikationer på att personer med anlag för depression har en ökad risk för depression om de får äta ett protein som är fullvärdigt på alla sätt förutom ett - Det har för låga nivåer Tryptofan. Detta leder till en statistiskt ökad förekomst av depressioner hos personer med dessa anlag. . Ett faktum som kanske blir än tydligare om vi betraktar tryptofansyntesen och ser att tryptofan omvandlas till Serotonin och till vårt sömnhormon Melatonin.

l-tryptofan-syntesen

Och senare proteinsyntes

På vägen finns också en rad faktorer som kan påverka hur tryptofanet omvandlas, när systemet bromsas ökar mängden av kynurensyra viket i höga doser ger ett mer sömngångar aktigt beteende, vilket blir tydligt när man ser att ämnet är starkt förhöjt vid till exempel Schizofreni, men även vid den fästningburna sjukdomen TBE och senare stadier av AIDS. Faktum är att ämnet är hallucinatoriskt och att hallucinationer förekommer i en förhöjd omfattning vid tillstånden ovan.

Det belyser proteinernas och proteinsyntesens komplexitet, utan att ta upp det kanske mest komplexa med att syntesens dynami varierar över dygnet. Exempelvis ger ett intag av L-tryptofan olika effekter beroende på tidpunkten för intaget. Ett intag klockan nio på morgonen skiljer sig ganska ordentligt från ett intag av exakt samma mängd klockan nio på kvällen. Detta visar att proteinsyntesen dessutom styrs av en dynamik som normalt är cirkadisk men som också alterneras av immunologiska faktorer. Men sammantaget kan visa att immunsystemet skyddar energinivåerna genom att reglera balansen och sänka medvetandenivån vid feber eller bristande energihomeostas av andra anledningar.

1